HOME

Vakantie Viëtnam dag 3

De trein arriveerde heel erg laat, we hadden anderhalf uur vertraging. We vonden al dat ze een rare manier van checken hadden op het station. Er liep iemand rond met een hamer en die tikte overal tegenaan. Ik weet het ook niet, de trein had er moeite mee en was vaak gestopt. Misschien toch niet zo'n goed idee, die hamer. Onze gids stond al vanaf half 4 op de trein te wachten?! Dat zei hij, ik weet niet of het waar is. Normaal komt de trein om half 6 aan dus..... niet echt slim van hem. Maar goed, we waren in Lao Cai en we gingen eerst lekker ontbijten. Prima begin van de dag. Daarna kwam de gids terug met een chauffeur en konden we op weg. We waren maar met zijn tweeën in deze groepsreis. Jammer maar je kan wel alles vragen en bespreken dus het heeft ook voordelen. De chauffeur reed best heel goed, alhoewel ik soms toch wel zoiets had van: Kijk uit, een vrachtwagen, een hond, een fiets, een brommer!! Hij bracht ons naar Can Cau. Daar hebben we een hele mooie markt bezocht met heel veel mooie spullen en allemaal heel goedkoop, als je tenminste kon afpingelen! Best goed gelukt, denk ik. Ik hoop dat ze dat daar ook dachten.

En wat een prachtige uitzichten had je daar! De gids wou al weer gaan na een rondje maar ik wou nog een keer terug om zonder wat te kopen rond te lopen en te kijken. Dat lukte ook al werd ik toch nog regelmatig achtervolgd door allerlei dames. Heerlijk om toch nog even niet alleen maar te kopen.

Kijken, kijken en nog kopen ook!
De veemarkt gaf een heel mooi plaatje.
Ja, ik ga er niet nog een kopen!!

Ga naar top

Nadat we de markt bezocht hadden gingen we op pad naar Sapa, het dorp. We moesten via Lao Cai, kwamen langs een kasteel en vlakbij de Chinese grens. Een heel bijzondere ervaring! Echt heel leuk om dat te zien. Er zijn veel Viëtnamezen die de brug oversteken om in China boodschappen te doen omdat het daar nog goedkoper is dan hier. Ik had ook wel even over willen steken maar zonder visum is dat niet veilig. Dus genoten van het uitzicht. Er was ook nog een tempel in de buurt die we bezocht hebben.

Poseren is nooit leuk, maar onze gids wilde wel een foto maken.
Op bezoek bij iemand, ze hebben echt niet veel hier. Dit is de keuken.
Het dierbaarste bezit zijn de buffels. En een grafkist.
Rijst plukken. De chinese grens. Echt gein!
Er was veel te vragen aan onze gids. De tempel waar ze allerlei goden of mensen aanbidden en offers brengen.
Ze houden van felle kleuren en goud. Geen idee wie ze hier aanbidden.

Eenmaal terug in Sapa zijn we nog lekker rond wezen neuzen, verschillende malen achtervolgd door dames die ons wat wilden verkopen, wat je op den duur de keel uit gaat hangen. Heel fijn want dan kun je gewoon bot nee zeggen. Lekker gegeten, een soort bouillonfondue, met stukjes vis en veel groenten. De stroom viel nog uit, gelukkig stond er een kaars op tafel en zelfs ook een in de wc! Ze maken het vaker mee.

Ga naar top

Gewoon mee naar de markt, maakt niet uit hoe oud je bent. En lekker hotpot gegeten bij kaarslicht.