HOME

Vakantie Viëtnam dag 7 en 8

Woensdag een dagje Hanoi. Een heerlijk begin met ontbijt thuis maar met lekkere verse broodjes, gehaald in het straatje. Heel leuk om ze daar te kopen. Het vrouwtje had erge lol om ons Viëtnamees. En wij met haar. We zouden een dag gaan fietsen, misschien wat musea gaan bekijken en naar het spectaculaire waterpoppentheater. Prima. We zijn met de bus naar de stad gegaan. Ik moet toch nog een keer op de brommer! "Motorbike?" is een vraag die je regelmatig hoort, dus dat moet toch nog gebeuren. Ieieie. We liepen al vroeg in de stad, er was nog niet veel open. Dus maar eerst even koffie drinken op een terras. Daarna zijn we op zoek gegaan naar fietsen en dat bleek niet zo moeilijk. Bij een of ander hotel vonden we twee fietsen, die stonden gewoon op ons te wachten. En nog een rose ook! Perfect bij mijn outfit. Even eerst in het museumhuis gekeken met een gids die niet echt veel te vertellen had maar het was wel erg mooi. Daarna echt op de fiets om een tocht te maken, heerlijk om je zo zelfstandig te kunnen verplaatsen, geen vragen of je achterop wil, geen taxi's die naar je seinen, alleen heel erg uitkijken dat je niet overreden wordt!!! Het ging allemaal heel voorspoedig, het weer was erg mooi, niet te warm, geen regen, prima.

Uitzicht vanuit het huis. De benedenburen.
Het meer vlakbij. Over bende gesproken.
In de stad, lekker kleurig. Een leuk balkon.
Het museumhuis.
Leuk terras. Jeee, ik fiets in Hanoi. Cool.

Ga naar top

Harriët wou graag lunchen aan de Rode Rivier en dat was erg de moeite waard. Daar kwam voor de eerste keer mijn Lonely Planet van pas, er was niemand daar die Engels sprak. Dus blij dat we wat op konden zoeken en bestellen. Heel leuk om daar lekker te zitten en te kletsen, dat hadden we nog niet gedaan.

Het restaurant aan de Rode Rivier, een oase van rust.
Niet echt een heel mooi uitzicht.

Ga naar top

Daarna onze tocht voortgezet en we stuitten gewoon op allerlei mooie dingen waar we gewoon even gingen kijken, een hele mooie tempel met Efteling-achtige rotstuintjes, de een pilaar tempel (ik weet niet meer hoe hij precies heet) en we kwamen daar terecht in een soort dienst. Heel veel vrouwen die zaten te zingen en aanbidden. Er werd van alles geofferd. Echt een dag met verrassende dingen, we kwamen ook nog allemaal bekenden tegen van onze reizen naar Sapa en Halong Bay, heel grappig in zo'n vreemde stad dat je hallo kunt zeggen tegen mensen. Dus naar een museum gaan schoot er helemaal bij in. Helemaal niet erg! Het was gewoon heel erg leuk allemaal. Behalve de afsluiting van onze dag, het waterpoppentheater, dat viel erg tegen. Wel heerlijk om binnen te zitten op die tijd want het regende ondertussen behoorlijk. Elk voordeel heeft zijn nadeel. Of andersom.

Allemaal kleine beeldjes. Mooi detail.
De een-pilaar tempel of zoiets.
De dienst met alle vrouwen. Offergaven, eten wat naderhand weer meegenomen wordt.
Toch nog een eng beest! Het waterpoppentheater.

Nog een etentje om de dag af te sluiten waar ik kennis maakte met Brieke, de vriendin van Jan, collega van Harriët. Altijd leuk om weer iemand anders te ontmoeten. Wederom een zeer geslaagde dag. Met een rit op de motorbike naar huis, pretty scary!

Ga naar top

Donderdag voordat ik zou vertrekken zijn we weer met de motorbike naar de stad gegaan, nadat we van een heerlijk ontbijt bij een Franse bakkerswinkel hadden genoten. Ik kwam een stuk later dan Harriët omdat ik moest wisselen van chauffeur om de een of andere duistere reden. Harriët zat flink in de rats maar gelukkig was ik er op een gegeven moment. Afgezet in een straat en ik wist absoluut niet waar ik haar weer zou vinden. Ik liep maar een kant op en daar zag ik haar, dat was echt geluk hebben. We hadden natuurlijk onze telefoons kunnen gebruiken maar SMS-jes kwamen niet altijd aan.

We hebben nog even flink gewinkeld, lekker koffie gedronken en toen was het echt tijd om te gaan. Harriët bracht me naar het vliegveld en zou terug gaan met de bus. Gelukkig hebben we dat niet gedaan op de heenweg want dan waren we wel te laat gekomen. Ik heb een gezellige vliegreis gehad naast een hele aardige meneer uit Melbourne. Wat zijn er veel aardige mensen op deze wereld! Heerlijk! Ik vond deze reis echt het einde!!! Echt vet leuk!!!! Dank, Harriët, dat je daar bent gaan werken en dat je het leuk vond dat ik kwam!

Zo leuk dat ik er toch even een aantal op de site moet zetten. De kapper aan de overkant.

Ja, hoor, dat was het dan!!!