HOME

Vakantie Perth

Met Jaap op vakantie naar Perth. Slechts drie en een half uur vliegen om aan de westkust te komen in de saaiste en volgens anderen de meest relaxte hoofdstad van Australië. Van woensdag 31 maart tot 10 april.

We gaan vanaf het vliegveld naar Fremantle naar een huis dat ik geboekt heb bij iemand die zich niet aan haar woord hield, ze had nadat ik gezegd had, ik wil het graag hebben voor vier dagen, het toegezegd aan iemand anders omdat ik niet binnen tien uur had betaald. Dus erg veel hoop hadden we niet maar het was echt een heel leuk en comfortabel huis! Van alle gemakken voorzien, zoals alles hier in Australië. Met een heerlijk terras, lekkere stoelen, fijne keuken dus helemaal goed. 's Middags zijn we Fremantle in geweest, er was nog een oude gevangenis die nog in tact was. Hij was nog niet zo lang geleden gesloten. Donderdag zijn we gelijk naar Rottnest Island gegaan met de boot. Willem de Vlamingh was degene die het ontdekt heeft en hij heeft het rattennest genoemd naar de ratten die hij daar dacht te hebben gezien. In feite waren het quokka's, schattige beestjes, een kleinere soort kangaroes. We hebben daar heerlijk gefietst met zijn allen, het was heerlijk weer. Het deed me een beetje denken aan Schiermonnikoog, het is een heel klein eiland waar ook geen auto's mogen komen. Lekker rustig.

Ja, laat hem daar maar zitten, Ilse.

Ga naar top

mooi uitzicht en prachtig weer Maria Henrietta rocks!!!
de quokka's, lex vond ze heel erg leuk ze zaten overal
wat een heerlijk stel

Ga naar top

Op goede vrijdag zijn we 's morgens naar het aquarium van Perth gegaan. Mooie route erheen, langs prachtige stranden. 's Middags gingen we de stad Perth bekijken. Oom Jaap wou de historic route doen, als rechtgeaarde Europeaan wil je toch wat geschiedenis opsnuiven. Nou, weinig te beleven. De kinderen waren na deze wandeling allergisch voor het woord historic. Het was erg saai, mede omdat er bijna niemand op straat was. Wel veel mensen in de kerk. Een hele mooie kerk met een prachtige aanbouw.

Het buitengedeelte waar de roggen zwommen
Ilse voor een van de historische gebouwen Ook nog wat kunstwerken
En de kerk.

Ga naar top

Zaterdag zijn we het wrak van de Batavia gaan bekijken, dat was erg leuk. In het museum hadden ze heel wat wrakstukken van Nederlandse schepen liggen. De Nederlanders zijn erg ondernemend geweest in dit gedeelte van Australië. Toch jammer dat ze niet het land hebben geconfisceerd, dan had men hier Nederlands gesproken, ipv Engels. Het was dan ook vast een heel andere cultuur geweest. Eenmaal buiten kwamen we terecht in het theaterfestival van Fremantle. En lekker weer!

Terrasje pikken kunnen de kinderen heel erg goed!

Op zondag zijn we verkast, op pad naar Albany. Dat ligt veel verder naar het zuiden. Het weer was ook hier heerlijk. We hebben de blowholes bezocht. Het leek helemaal niet op het blowhole dat we verwachten, het viel zelfs heel erg tegen. Niets te zien eigenlijk. We liepen wat dichter bij, wel een enge afdaling en gingen vlakbij wat het blowhole zou moeten zijn, staan kijken. Opeens kwam er inderdaad heel veel geluid van onder ons vandaan. We sprongen een meter in de lucht van de schrik en renden allemaal weg. Oom Jaap en papa stonden ons uit te lachen. Het was blijkbaar een heel leuk gezicht. 's Middags zijn we naar het walvismuseum geweest. Vroeger was dit een whaling station, een plaats waar de walvissen naar toe werden gebracht om tot levertraan gemaakt te worden. Heel gruwelijk allemaal. Gelukkig mag het nu niet meer.

Zij durven! Een natuurlijke brug, echt prachtig.
Het walvisschip.
De zaag om de kop open te snijden, iek. Het skelet van een aardig grote walvis.

Ga naar top

Dinsdag zijn we naar Margaret River gereden en onderweg hebben we een erg leuke tree top walk gedaan. Erg hoog boven de grond hadden ze een loopbrug gespannen zodat je de bomen van boven kon bekijken. Het ging aardig op en neer als je eroverheen liep, best spannend. Daarna kwamen we bij toeval, omdat er een heel nodig moest plassen, bij een cafe uit bij een golfcourse. Heel idyllisch, ze hadden er heel veel beesten rondlopen, emoe's, kangaroes, konijnen en heel veel soorten vogels. Echt schattig.

Eenmaal beneden hadden we weer een grote mond.

Het huis wat we hier aan troffen was erg leuk. Er was ook een verdieping met de tv en banken. Dit werd gelijk omgetoverd tot pillow world. Alle kussens op de grond en schoenen uit als je binnen wilde komen. Het gebied van Margaret River is onder de Australiërs vooral bekend om de wijnen die er vandaan komen. Wij geven niet zo veel om wijn dus we hebben de grotten bezocht. Toen ik dit vertelde toen we terug waren hadden veel mensen zoiets van: huh, zijn daar grotten dan? We hebben er twee bezocht, heel mooi, jammer genoeg is het erg moeilijk om goede foto's te maken. Eenmaal buiten zag je hoe diep de grot was, het was daar voor een groot gedeelte ingestort. Dat is ook de reden dat ze de grotten op den duur ontdekt hebben.

Hier kwam je uit de grot en keek zo naar boven.
Een meer in de grot met daarboven een 'tafel'. Erg mooi.

Ga naar top

We zijn de volgende dag op zoek gegaan naar een winery om daar te lunchen want dat moest je toch gedaan hebben, stond in ons boekje. Nou, we zijn bij eentje binnen geweest maar het is er allemaal erg chique en daar hadden wij in ons gewone kloffie geen zin in. In plaats daarvan zijn we bij de enige bierbrouwerij in de buurt terecht gekomen. "An oasis of beer in a desert of wine".

En dan is het alweer de op een na laatste dag. Een hele speciale, we gaan een kanotocht maken met een grotbezoek inbegrepen en een Aboriginal lunch(?) Het weer was eventjes wat minder, een beetje regen zelfs maar gelukkig was dat maar even. Het was een hele leuke kanotocht, alhoewel we niet zo goed konden kanoën met zijn drietjes, maar we kwamen er toch. De grot was het leukste avontuur, vonden de kinderen. In het eerste gedeelte kon je staan, in het tweede deel kon je alleen maar zitten (ik werd een ietwat claustrofobisch) en in het derde deel kon je een kruipervaring opdoen. Nou, mij niet gezien maar Ilse ging onze gids maar wat graag achterna, hij was dan ook een beetje haar vriend geworden vandaag. Liefde op het eerste gezicht! Kleindochter, opa, wel te verstaan. Ook Lex leek het erg leuk dus die ging ook mee. Heel gaaf vonden ze het. En vies!

Kees had heel wat te sturen. Dit is een bijenkorf, met heel veel honing.
Blijven zitten. En lachen. Kruipend komt Ilse uit de grot. Dapper, hoor.
Did it! Ja, het lukt wel.
Vet!

Nog een klein stukje varen en dan gaan we lunchen. Het ziet er prachtig uit. Het leukste deel was het proeven van een witchetty grub, een soort worm!!! Het zag er heel erg vies uit dus de deelnemers werd gevraagd wie er zo dapper was om een stukje te proeven. Zie foto. Kees vond het eigenlijk best lekker. Brrrrr. Verder kregen we allerlei natuurprodukten te proeven waarmee de Aboriginals zich jarenlang in leven hebben weten te houden. Op het plekje waar wij de lunch geserveerd kregen stonden zo geheten sorrow trees. De Aboriginals trokken zich op dit stuk terug om hun zorgen te delen met de bomen. Ze vertelden elkaar hun verdriet en zorgen, hun verdriet werd toevertrouwd aan de wortels die regelmatig overspoeld werden door het water dat hoger kwam. Het water nam het verdriet mee en de Aboriginals konden weer verder met hun leven.

Ga naar top

Lekker wormpje!? Deze plek lag tussen twee rivieren in.

Op de allerlaatste dag moesten we natuurlijk naar het vliegveld maar we hebben voordat we vertrokken nog even een heerlijke dolfijnentocht gemaakt. Blijft geweldig!!